Válasz Aszódi Attila kormánybiztos blogposztjára – Még egyszer Paks II környezeti hatásvizsgálatának érintettjeiről

fal

Dr. Aszódi Attila magánblogján közzétett egy írást, amiben egy korábbi bejegyzésünket is idézi. Ennek egyrészről örülünk, másrészről viszont nem, ugyanis az Aszódi Attila írásában foglalt pontatlanságok, tévedések sajnos könnyen megtéveszthetik a témában kevésbé járatos olvasót.

Az Energiaklub több ízben kifogásolta, hogy az illetékes hatóság túlságosan szűken, mindössze öt dél-dunántúli kistelepülésben határozta meg a Paksra tervezett új atomerőmű környezeti hatásterületét. Ez azért probléma, mert így igen szűk azon magyar állampolgárok köre is, akik érintettként vehetnek részt a környezeti hatásvizsgálati eljárásban.

Aszódi Attila a szóban forgó blogján sajátosan csűri-csavarja a magyar jogszabályok szövegét, amikor azt írja, hogy „a hatóság köteles a nyilvánosságtól származó bármilyen észrevételt befogadni, akármelyik magyar településről érkezik az”.

A valóságban a magyar jog világosan megnevezi azon érintettek körét, akik számára garantálja az eljárásban való részvétel jogát – és ez sajnálatos módon Paks II esetében nem terjed ki a teljes magyar lakosságra.

Hogy kik minősülnek érintettnek ebben az eljárásban, azt már részletesen bemutattuk egy korábbi bejegyzésünkben, de szívesen összefoglaljuk megint:

Környezeti engedélyezési és hatásvizsgálati eljárást bizonyos, törvényben meghatározott esetekben kötelező lefolytatni – a Paksra tervezett atomerőmű ilyen eset. Ez az eljárás 2015. januárjában indult el.

A hatályos jogszabályok értelmében a környezeti hatásterületén élők, illetve a lejjebb felsorolt egyéb érintettek azok, akik betekinthetnek a vizsgálati anyagokba, és észrevételt tehetnek a Felügyelőségnél az eljárás bizonyos szakaszaiban. Az ő észrevételeiket a hatóságnak kötelező érdemben megvizsgálnia.

Kik ezek az érintettek?

  1. A Dél-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség Paks, Gerjen, Foktő, Uszód és Dunaszentbenedek településeket határozta meg a új paksi atomerőmű környezeti hatásterületeként.
  2. Érintettnek minősülnek emellett azok a környezetvédelmi tevékenységet folytató szervezetek is, akik ügyféli státuszt kérnek az eljárásban. Az Energiaklub ezt még 2012-ben kérte, és meg is kapta.
  3. Továbbá érintettek azok az országok is, amelyek az Espoo-i egyezmény értelmében bejelentkeztek a nemzetközi hatásvizsgálati folyamatba (ez jelen esetben tíz ország).

Tehát a fenti három körbe tartozóak azok, akiknek észrevételeit a jog alapján a környezetvédelmi hatóság köteles megvizsgálni.

Természetesen ettől függetlenül bárki küldhet levelet a hatóságnak, de ez nem jelenti azt, hogy a hatóság vizsgálni is fogja az eljárás során – még ha be is fogadja ezt a levelet.

Természetesen bárki elmehetett a paksi közmeghallgatásra, vagy az MVM Paks II Zrt ill. a Miniszterelnökség által rendezett PR-eseményekre: meghallgathatta az előadásokat, találkozhatott L. Simon Lászlóval, kérdezhetett, sőt el is mondhatta a véleményét. De ez nem jelenti azt, hogy észrevételeiket a hatóság meg is vizsgálja az eljárás során.

Továbbra is örömmel látjuk blogunk olvasói között Aszódi Attilát!

  • biboros

    tetszik a kep, a berlini fal :)

  • http://www.mirrorstudio.hu/weakly Kamerád

    Paks, Gerjen, Foktő, Uszód és Dunaszentbenedek….
    Ezek közül melyik is van Dél-Dunántúlon? Kettőt találhatsz.