Csináltunk egy naperőműves térképet a hivatal helyett

kát-térkép

Az Energiaklub többször kért összefoglaló adatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivataltól arra nézve, hogy a legutóbbi dömpingszerű, rekordmennyiségben beadott és elbírált, nagyjából kétezer naperőmű-engedély tulajdonosai az ország mely pontjain tervezik felépíteni ezeket az erőműveket.

A hivatal az általunk kért táblázatot nem adta ki, ezért kézzel, egyesével dolgoztuk fel a hivatal honlapjára kép formátumban felrakott, szkennelt engedélyeket.

Így összesen 1917 darab, 930 MW összkapacitásnyi naperőműre vonatkozó engedélyt nyálaztunk át. Az adatok a lenti térképen a települések mellett szereplő piros körökre kattintva érhetők el.

A térkép az ArcGIS szoftverrel készült.

Mi az, hogy KÁT?

A kötelező átvételi (KÁT) rendszer arra szolgál, hogy támogassa a megújuló energiás beruházásokat. Ennek keretében a megújuló erőművek egy bizonyos időtartamig a piacinál magasabb áron adhatják el az általuk termelt áramot, amennyiben a Magyar Energetikai és Közmű-Hivataltól (MEKH) kaptak erre engedélyt.

2016-ban szabályos roham indult KÁT-engedélyekért, ugyanis tudható volt, hogy a következő évtől szigorodnak a feltételek, és 25-ről 13 évre csökken az az időtartam, amíg a magasabb átvételi ár jár.

A MEKH ekkor rekord mennyiségű, nagyjából 2000 engedélyt adott ki 500 kW és az alatti naperőművek építéséhez.

A térkép jelentősége

Az adatok rendszerirányítói szempontból is fontosak, hiszen ekkora mennyiségű naperőművi kapacitás már komolyan érezhető lesz a villamosenergia-rendszerben, a hálózatfejlesztés szempontjából pedig lényeges, hogy területileg hogyan helyezkednek el a kapacitások.

A térkép limitációi:

  • az időközben beadott telephelyengedély-módosításokat nem tartalmazza, mert azok még nem elérhetőek a hivatal honlapján,
  • csak a MEKH honlapján publikált adatok szerepelnek benne, tehát amit a MEKH esetleg nem tett nyilvánossá, azok értelemszerűen nem,
  • a 2016-os engedélykérelmek adatait tartalmazza, a 2017-es és 2018-as adatokat nem, de ezekben az években 2016-hoz képest elenyésző volt a kiadott engedélyek száma.
  • Vidéki

    Egyik német lapban olvastam ezt a cikket:

    Diskussion um Diesel-Abgase: Kommentar Autor: Andreas May
    — 28.08.2017
    Schluss mit der Diesel-Doppelmoral!
    Legyen vége a Diesel-kettős mércének!

    Ilyen mondatok szerepelnek benne:

    Környezetvédő aktivisták és Diesel-gyűlölők akcióznak a diesel motor autóban való használata ellen. De a tengeri hajózásban a legmocskosabb nehézolaj-égetők használata törvényes.

    A Természetvédelmi Szövetség szerint A 15 LEGNAGYOBB KONTÉNERSZÁLLÍTÓ HAJÓ ÉVENTE ANNYI SZENNYEZŐANYAGOT BOCSÁJT KI, MINT 750 MILLIÓ AUTÓ.

    Ebben a zürzavaros vitában a Diesel autók vezetőinek úgy kell érezni magukat, mintha potenciális gyilkosok lennének.

    Amellett, hogy a diesel segíti elérni a CO2 kibocsájtási célokat.
    Miért ülnek sokat utazó vezetők egy VW Passat TDI-ben és nem a benzinmotorosban?
    Mivel a dízel gazdaságosabb! A 150 lóerős Dieselvariáns AUTO- BILD teszt szerint 5,9 litert fogyasztott, a vele összehasonlítható benzines két literrel többet. És ez érvényes: minél nagyobb a fogyasztás, annál nagyobb a CO2 kibocsátás. De ezek a tények, nem érdeklik a populistákat. Fő céljuk halálra rágalmazni a dieselt.

    Ez volt az a nap, október 4, 2014, amikor koromeső esett Hamburgban.

    Egy konténer hajó áttérhetett a kikötőben az alacsony kéntartalmú üzemanyag használatáról az olcsó nehézolaj használatára. Az idősek otthonában és a kórházban, a tűz riasztók megszólaltak, éttermi teraszokon fekete részecskék potyogtak a poharakba.

    A polémiában populizmus uralkodik, ahol ezeket a populista érveket a szakértelem elé helyezik

    A NITROGÉN-OXID-HATÁRÉRTÉK AZ ÚTON 40 MIKROGRAMM PER KÖBMÉTER, DE MAXIMÁLISAN MEGENGEDHETŐ KONCENTRÁCIÓ 950 MIKROGRAMM PER KÖBMÉTER vonatkozik munkahelyükön munkásokra és alkalmazottakra.

    Hamburg egy része a Max-Brauer-Allee blokkolva lesz olyan autók számára melyek az Euro-6 nem felelnek meg. De innen csak jó 500 méterre található a hamburgi kikötő, ahova évente 200 hatalmas luxus kirándulóhajó és óriási konténer teherhajó fut be.

    Ezek számára aligha vonatkozik a kipufogógáz korlátozás.

  • Natrix12

    Mi a probléma?

  • Katuska

    Mennyit kapott Gyál ezért a hazudozásért a költségvetésből. Beszállt az Orbán vej mosdatásába

  • András Szabo

    Vajon milyen baleset érhet egy több méter magasban elhelyezett tárgyat ? Rá kakil a madár ?? Az összes többire kárra meg azért van a biztositó,hogy kifizesse az okozott kárt ! Mese habbal az egész magyarázkodás …

  • gmihaly

    Ingoványosodik ez az OLAF-Elios-ügy, jól belegabalyodtatok, mondhatom!

  • anarion

    Úgy tudom, hogy Vépen is van naperőmű park, ugyanaz a cég telepítette, amelyik a Csepregit.

  • Vidéki

    1. “a megújuló erőművek egy bizonyos időtartamig a piacinál magasabb áron adhatják el az általuk termelt áramot,”
    Mit tetszenek gondolni, milyen irányban befolyásolja ez a nemes gesztus a lakossági áramárakat?

    2. “Így összesen 1917 darab, 930 MW összkapacitásnyi naperőműre vonatkozó engedélyt nyálaztunk át.”

    Mit tetszenek gondolni, a beépített naperőmű kapacitás mekkora villamosenergia termelést realizál majd?
    A napenergia Németországba 2015-ben a sorban a hatodik volt, s a beépített 40,41 gigawatt kapacitással szemben 37,6 terawattóra termelés állt.

    Egy évben 365*24=8760 óra van.

    Ha a beépített kapacitás minden órában működne, akkor a 40,41 gigawatt kapacitás 353992 gigawattóra elektromos energiát termelt volna.

    Ehhez képest csak 37,6 terawattóra, 37600 gigawattóra termelés valósult meg, vagyis áramtermelési potenciálnak mindössze 10,62 %-a lett kiihasználva.

    • János Parajdi

      Ezeknek mondhatod…